SaMeH-Des
08-14-2025, 10:45 AM
🎭 المسرحية الكوميدية: "واحدة ما تكفيش" – نسخة كاملة من 10 فصول
الشخصيات:
* سليم: موظف أربعيني، مزواج وعنده مبررات دايمًا.
* فاطمة: الزوجة الأولى، قوية وذكية ولسانها صاروخ.
* سلمى: الزوجة الثانية، دلوعه وبتحب الرفاهية.
* أم سليم: أمه، حكيمة وعصبية وقت الغضب.
* رمضان: الجار وصديق سليم، بيحب يتدخل ويولع الأحداث.
* نهى: الزوجة الثالثة، تظهر في الفصل الأخير.
الفصل الأول – "المفاجأة اللي قلبت الدنيا"
ليل متأخر، سليم راجع البيت بهدوء. فاطمة قاعدة قدام التلفزيون، رجل على رجل، نظراتها نار.
فاطمة: إنت فين من الضهر يا أستاذ؟
سليم: كان عندي شغل مهم.
فاطمة: شغل في قاعة أفراح؟! أنا شفت صور فرحك على فيسبوك وانت لابس بدلة!
رمضان: (من البلكونة) ومش بس كده… أنا كنت حاضر، والأكل كان تحفة!
فاطمة: إيه؟!!!
الفصل الثاني – "المواجهة الأولى"
فاطمة: مين دي اللي كنت واقف معاها على الكوشة؟
سليم: دي سلمى… زوجتي التانية.
فاطمة: (بصوت عالي) والتالتة فين يا معلم؟
سليم: مفيش… لسه.
رمضان: (يهمس لفاطمة) استني عليه شوية… شكلها جاية قريب.
الفصل الثالث – "الجار بيصب الزيت على النار"
رمضان: بصوا يا جماعة… التعدد مش غلط.
فاطمة: آه… على الورق! لكن في الحقيقة وجع دماغ.
سلمى: أنا شايفة إننا ممكن نتعايش… لو اتقسمت الأيام.
فاطمة: أنا ما بتقسمش… أنا أتملك!
الفصل الرابع – "الزوجة الثانية في المواجهة"
سلمى تدخل البيت شايلة تورتة.
سلمى: أنا جاية أتعرف ونعمل صفحة جديدة.
فاطمة: صفحة جديدة؟ ده أنا لسه مخلصة الصفحة الأولى بالعافية.
الفصل الخامس – "أم العريس بتدخل"
أم سليم داخلة بالعصاية.
أم سليم: إنت فاكر الجواز لعبة يا بني؟!
سليم: يا أمي… دي سنة الحياة.
أم سليم: سنة الحياة مش معناها تعمل مسلسل تركي في بيتك!
الفصل السادس – "البيت مولع"
سلمى وفاطمة بيتخانقوا على الغسيل.
سلمى: ده غسيلي!
فاطمة: وده سطحي!
الفصل السابع – "جلسة الصلح"
رمضان: بصوا… الحل إن كل واحدة في شقتها.
فاطمة: بشرط مصاريفي كاملة.
سلمى: وأنا رحلة في الساحل كل صيف.
سليم: هو أنا فاتح بنك ولا إيه؟
الفصل الثامن – "هدنة مؤقتة"
الأمور تهدأ مؤقتًا، لكن أم سليم حاسة إن في حاجة كبيرة جاية.
الفصل التاسع – "المفاجأة"
موبايل سليم بيرن.
سليم: ألو؟
نهى: أنا نهى… مراتك التالتة.
الكل: إيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه!!!
الفصل العاشر – "الانفجار"
الكل بيجري ورا سليم في الشارع، رمضان بيضحك ويقول:
"يا جماعة… التعدد مش لعبة… ده مسلسل تركي بس باللهجة المصرية!"
النهاية: إفيه ضحك وجملة أخيرة من أم سليم:
"هو ربنا خلق آدم وحوا… مش آدم وحوا وحوا وحوا!"
الشخصيات:
* سليم: موظف أربعيني، مزواج وعنده مبررات دايمًا.
* فاطمة: الزوجة الأولى، قوية وذكية ولسانها صاروخ.
* سلمى: الزوجة الثانية، دلوعه وبتحب الرفاهية.
* أم سليم: أمه، حكيمة وعصبية وقت الغضب.
* رمضان: الجار وصديق سليم، بيحب يتدخل ويولع الأحداث.
* نهى: الزوجة الثالثة، تظهر في الفصل الأخير.
الفصل الأول – "المفاجأة اللي قلبت الدنيا"
ليل متأخر، سليم راجع البيت بهدوء. فاطمة قاعدة قدام التلفزيون، رجل على رجل، نظراتها نار.
فاطمة: إنت فين من الضهر يا أستاذ؟
سليم: كان عندي شغل مهم.
فاطمة: شغل في قاعة أفراح؟! أنا شفت صور فرحك على فيسبوك وانت لابس بدلة!
رمضان: (من البلكونة) ومش بس كده… أنا كنت حاضر، والأكل كان تحفة!
فاطمة: إيه؟!!!
الفصل الثاني – "المواجهة الأولى"
فاطمة: مين دي اللي كنت واقف معاها على الكوشة؟
سليم: دي سلمى… زوجتي التانية.
فاطمة: (بصوت عالي) والتالتة فين يا معلم؟
سليم: مفيش… لسه.
رمضان: (يهمس لفاطمة) استني عليه شوية… شكلها جاية قريب.
الفصل الثالث – "الجار بيصب الزيت على النار"
رمضان: بصوا يا جماعة… التعدد مش غلط.
فاطمة: آه… على الورق! لكن في الحقيقة وجع دماغ.
سلمى: أنا شايفة إننا ممكن نتعايش… لو اتقسمت الأيام.
فاطمة: أنا ما بتقسمش… أنا أتملك!
الفصل الرابع – "الزوجة الثانية في المواجهة"
سلمى تدخل البيت شايلة تورتة.
سلمى: أنا جاية أتعرف ونعمل صفحة جديدة.
فاطمة: صفحة جديدة؟ ده أنا لسه مخلصة الصفحة الأولى بالعافية.
الفصل الخامس – "أم العريس بتدخل"
أم سليم داخلة بالعصاية.
أم سليم: إنت فاكر الجواز لعبة يا بني؟!
سليم: يا أمي… دي سنة الحياة.
أم سليم: سنة الحياة مش معناها تعمل مسلسل تركي في بيتك!
الفصل السادس – "البيت مولع"
سلمى وفاطمة بيتخانقوا على الغسيل.
سلمى: ده غسيلي!
فاطمة: وده سطحي!
الفصل السابع – "جلسة الصلح"
رمضان: بصوا… الحل إن كل واحدة في شقتها.
فاطمة: بشرط مصاريفي كاملة.
سلمى: وأنا رحلة في الساحل كل صيف.
سليم: هو أنا فاتح بنك ولا إيه؟
الفصل الثامن – "هدنة مؤقتة"
الأمور تهدأ مؤقتًا، لكن أم سليم حاسة إن في حاجة كبيرة جاية.
الفصل التاسع – "المفاجأة"
موبايل سليم بيرن.
سليم: ألو؟
نهى: أنا نهى… مراتك التالتة.
الكل: إيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه!!!
الفصل العاشر – "الانفجار"
الكل بيجري ورا سليم في الشارع، رمضان بيضحك ويقول:
"يا جماعة… التعدد مش لعبة… ده مسلسل تركي بس باللهجة المصرية!"
النهاية: إفيه ضحك وجملة أخيرة من أم سليم:
"هو ربنا خلق آدم وحوا… مش آدم وحوا وحوا وحوا!"