SaMeH-Des
08-12-2025, 02:59 PM
✦ مسرحية: "هو أنا حامل ولا البلد كلها؟" ✦
◆ الشخصيات ◆
سعاد: امرأة حامل في الشهر الثامن، طيبة ولسانها طويل شوية.
عماد: جوزها، راجل طيب بس عصبي على قدّه.
أم سعاد: حنينة وبتدخل في كل حاجة.
الجار سيد: فضولي بيحب يعرف كل صغيرة وكبيرة.
الممرضة: دمها خفيف وكلامها كتير.
الدكتور: هادئ وعاقل.
⟪ الفصل الأول: المانجا والترمس ⟫
(غرفة جلوس متواضعة، سعاد قاعدة على الكنبة ماسكة بطنها، عماد داخل شايل كيس فواكه)
عماد: (بيتنهّد) أهو جبتلك المانجا اللي كنتِ عايزاها، لفيت نص البلد عشان ألاقيها.
سعاد: (بتبص له بنص عين) نص البلد إيه يا عماد، إنت تأخرت ساعتين عشان تجيب 3 حبات!
عماد: يا ستّي المانجا بقت أغلى من الذهب!
سعاد: (تشُم المانجا) آه… بس دلوقتي نفسي في ترمس!
عماد: (مصدوم) ترمس إيه في عز الصيف ده؟
(أم سعاد تدخل)
أم سعاد: البنت حامل يا عماد، يعني نفسُها بيتشقلب كل خمس دقايق!
⟪ الفصل الثاني: الفضول سيد الموقف ⟫
(الجار سيد يدخل بدون استئذان)
سيد: سمعت إن في مولود جديد جاي… نوعه إيه بقى؟ ولد ولا بنت؟
عماد: لسه مش عارفين.
سعاد: لو على سيد كان عمل حفلة كشف جنس المولود دلوقتي!
أم سعاد: سيبه، بيحب يشارك في كل حاجة حتى لو مش مدعو.
⟪ الفصل الثالث: ليلة في المستشفى ⟫
(سعاد تحس بوجع، عماد مرتبك، وأم سعاد تصرخ)
سعاد: آآخ… يا عماد… الحقني…!
عماد: أجيب الشنطة ولا التاكسي الأول؟
أم سعاد: هتستنى لما تولد في البيت؟
(في المستشفى)
الممرضة: أهلاً… أول بيبي؟
سعاد: أيوه.
الممرضة: يبقى حضر نفسك… المشوار طويل!
⟪ الفصل الرابع: غرفة الولادة ⟫
(الدكتور يدخل مبتسم)
الدكتور: متقلقيش يا سعاد، كل حاجة هتمشي تمام.
سعاد: أنا خايفة.
الدكتور: الخوف طبيعي… خليكِ هادية.
(صوت بكاء طفل يملأ المكان)
الممرضة: مبروك… ولد زي القمر!
⟪ الفصل الخامس: العودة للبيت ⟫
(البيت مزين بالبالونات، سيد واقف عند الباب)
سيد: ألف مبروك! جايبلكم ترمس مخصوص.
سعاد: (تضحك) أخيراً جبت الترمس!
عماد: يا سيد، إنت كنت السبب في دوشة نص ساعة وقت الولادة!
⟪ الفصل السادس: مواقف ما بعد الولادة ⟫
(سعاد تحاول تنام، عماد يهز السرير للبيبي)
سعاد: إنت كده هتعمله دوار!
(سيد يدخل بكاميرا)
سيد: يلا نصور أول صورة عائلية!
عماد: هتوزعها على الجيران برضه؟
النهاية ✦
رسالة المسرحية: الحمل والولادة مش بس مسئولية الأم… ده مشوار عائلي فيه تعب وضحك وذكريات ما بتتنسيش.
◆ الشخصيات ◆
سعاد: امرأة حامل في الشهر الثامن، طيبة ولسانها طويل شوية.
عماد: جوزها، راجل طيب بس عصبي على قدّه.
أم سعاد: حنينة وبتدخل في كل حاجة.
الجار سيد: فضولي بيحب يعرف كل صغيرة وكبيرة.
الممرضة: دمها خفيف وكلامها كتير.
الدكتور: هادئ وعاقل.
⟪ الفصل الأول: المانجا والترمس ⟫
(غرفة جلوس متواضعة، سعاد قاعدة على الكنبة ماسكة بطنها، عماد داخل شايل كيس فواكه)
عماد: (بيتنهّد) أهو جبتلك المانجا اللي كنتِ عايزاها، لفيت نص البلد عشان ألاقيها.
سعاد: (بتبص له بنص عين) نص البلد إيه يا عماد، إنت تأخرت ساعتين عشان تجيب 3 حبات!
عماد: يا ستّي المانجا بقت أغلى من الذهب!
سعاد: (تشُم المانجا) آه… بس دلوقتي نفسي في ترمس!
عماد: (مصدوم) ترمس إيه في عز الصيف ده؟
(أم سعاد تدخل)
أم سعاد: البنت حامل يا عماد، يعني نفسُها بيتشقلب كل خمس دقايق!
⟪ الفصل الثاني: الفضول سيد الموقف ⟫
(الجار سيد يدخل بدون استئذان)
سيد: سمعت إن في مولود جديد جاي… نوعه إيه بقى؟ ولد ولا بنت؟
عماد: لسه مش عارفين.
سعاد: لو على سيد كان عمل حفلة كشف جنس المولود دلوقتي!
أم سعاد: سيبه، بيحب يشارك في كل حاجة حتى لو مش مدعو.
⟪ الفصل الثالث: ليلة في المستشفى ⟫
(سعاد تحس بوجع، عماد مرتبك، وأم سعاد تصرخ)
سعاد: آآخ… يا عماد… الحقني…!
عماد: أجيب الشنطة ولا التاكسي الأول؟
أم سعاد: هتستنى لما تولد في البيت؟
(في المستشفى)
الممرضة: أهلاً… أول بيبي؟
سعاد: أيوه.
الممرضة: يبقى حضر نفسك… المشوار طويل!
⟪ الفصل الرابع: غرفة الولادة ⟫
(الدكتور يدخل مبتسم)
الدكتور: متقلقيش يا سعاد، كل حاجة هتمشي تمام.
سعاد: أنا خايفة.
الدكتور: الخوف طبيعي… خليكِ هادية.
(صوت بكاء طفل يملأ المكان)
الممرضة: مبروك… ولد زي القمر!
⟪ الفصل الخامس: العودة للبيت ⟫
(البيت مزين بالبالونات، سيد واقف عند الباب)
سيد: ألف مبروك! جايبلكم ترمس مخصوص.
سعاد: (تضحك) أخيراً جبت الترمس!
عماد: يا سيد، إنت كنت السبب في دوشة نص ساعة وقت الولادة!
⟪ الفصل السادس: مواقف ما بعد الولادة ⟫
(سعاد تحاول تنام، عماد يهز السرير للبيبي)
سعاد: إنت كده هتعمله دوار!
(سيد يدخل بكاميرا)
سيد: يلا نصور أول صورة عائلية!
عماد: هتوزعها على الجيران برضه؟
النهاية ✦
رسالة المسرحية: الحمل والولادة مش بس مسئولية الأم… ده مشوار عائلي فيه تعب وضحك وذكريات ما بتتنسيش.